TR-H-0229 :1997.9.9

久保理恵子,山田玲子,河原英紀

STRAIGHTによる分析合成音声を 用いた/r/-/l/音聴取訓練

Abstract:第二言語音知覚実験、聴取訓練の刺激にSTRAIGHTによる分析合成音を用いた。合成音と原音声との間では、知覚、訓練効果ともに顕著な差は認められず、STRAIGHTによる合成音を用いた外国語音声訓練の有効性が明らかになった。また、より効果的な訓練刺激音を探るため、子音持続時間の伸長および第3フォルマントの強調という、音声パラメタヘの加工を施した合成音による訓練を試みたが、それらの訓練効果と、パラメタを加工しない音による訓練効果の差異はみられなかった。今後、適切なパラメタ加工方法を更に模索する必要がある。

キーワード:音声知覚、第二言語、知覚学習、分析合成音

Japanese speakers' identification of English /r/ and /l/ using original and synthetic speech, generated by the STRAIGHT alogorithm, was compared. No significant difference was observed, demonstrating the potential for using synthetic speech generated by STRAIGHT in second language(L2) training studies. As a first attempt to find an effective stimulus manipulation for speech training experiments, we adapted the original stimuli by lengthening the duration of /r/-/l/ and/or enhancing F3. Performance on these manipulated stimuli showed no significant difference from performance on synthetic stimuli without such manipulations, suggesting the neccesity of further effort in finding more effective L2 training stimuli.

Key Words: speech perception, second language, perception learning, synthesized speech