TR-C-0097 :1994.3.30

森井精啓,鉄谷信二,岸野文郎

眼のCGアニメーションと視覚の知覚に関する検討

Abstract:臨場感通信会議では、実際の面談会議と同様の自然な視線をCG人物像により表現することが要求される。本報告では、顔の3次元モデルを生成し、瞼の開閉、視線の変化をアニメーション表示する手法について述べると共に、このCG像を用いて視線の知覚に関して検討を行う。視線一致の評価に関して、実際の人物、2次元、3次元のCG像を用いて評価実験を行った。次に、動きを伴う視線を用いて、視線一致知覚時間、視線一致範囲について検討した。また、輻輳の変化が観察者にどの程度知覚されるかについても評価を行った。視線方向の知覚に関して、人物像の視線方向が観察者にどの程度知覚されるかについて、実際の人物および2次元、3次元のCG像を用いて評価を行った。次に、臨場感通信会議を想定し、複数の会議参加者と仮想オプジェクトが仮想空間に表示されている状況での視線の知覚についても評価を行った。さらに、視線検出装置を用いて実際の人物の視線の変化をリアルタイムにアニメーション表示するシステムを構成した。

In a teleconferencing system with realistic sensations, a human image is generated by CG. It is required to animate a natural eye movement using CG. In this paper, we describe a real-time animation technique to generate blinking and gaze shift using Graphic Workstation and we report the results of an experiment on the feeling of a gaze. In our experiment, we subjectively evaluated the feeling of eye contact using static and moving eyes and we evaluated the feeling of convergence. We also performed experiments on the feeling of gaze direction using 2D and 3D display. We evaluated the feeling of a gaze in a teleconferencing with 2 persons. Moreover, we describe a real-time CG eye-animation system combined with an eye movement detector.